vanhempainilta-angst

Eilen oli yläkoulun avajaisvanhempainilta seiskaluokkien vanhemmille.

Tänään käytin puolet pyörämatkastani laskemalla montako vanhempainiltaa on ehkä vielä jäljellä.
Pääsin suunnilleen kymmeneen:

Isoveli: kirjoitukset/jatko-opinnot -vanhis (1 kpl)
Isosisko: ekaluokka, tokaluokka, kirjoitukset /jatko-opinnot -vanhikset (3 kpl)
Pikkusisko: valinnaisaineet, kasiluokka, ysiluokka, keskiasteinfo + 3xjatko-opintopaikan vanhikset. (n. 7 kpl)

aaaaargh.

Mutta ei hätää, kerrankin laatulehti on ajan tasalla.

Minä persoonakohtaisesti en tykkää:

1. voidaako sopia -vanhemmat.
Yhdessä vanhempainillassa: voidaanko sopia että kaikki luokan oppilaat laskee aina kaikki matikan lisätehtävät?
Meinasin kysyä että voidaanko samalla sopia että kaikki luokan oppilaat tekevät myös aina kaikki kieliopin lisätehtävät ja uskonnon pohdinnat.
Onneksi se silloinen opettaja oli ajan tasalla ja sanoi, että oppilaat tekevät omantasoisiaan tehtäviä.
Onneksi tänä vuonna ei ollut yhtään voidaanko sopimista.

2. Oudot pyynnöt
Opettajat voisivat laittaa jotain tietoa ja viikkokuulumisia wilmaan, että miten tässä luokassa menee. (Yläkoulussa; kysy lapseltasi, kyllä se tietää!)
Ja tietoa oppisisällöistä (lue vaikka koulukohtainen opsi ensin ja sen jälkeen se lapsen oppikirja, kyllä siitä oppisisällöt aukeavat, ja kysy vielä lapseltasi, mitä koulussa tehdään)
Sanakokeet ja muut pikkukokeet heti wilmaan (yläkoulussa! kyllä nuoren pitää jotain tehdä itsekin, niillä on listat kyllä)

3. opettajat joiden nimi on Tosiaan
Nuoriso tietää Tosiaan -nimisiin henkilöihin kohdistuvan angstini, ja tulee aina vanhempainillan jälkeen kysymään illan saldon. (tiedätte kyllä: Mun nimi on Tosiaan-Ville). Olen ruvennut pitämään tukkimiehen kirjanpitoa muistikirjaani, koska se on niin ärsyttävä maneeri.
Tuoreimmassa illassa oli yksi Tosiaan ja yksi opetti Tosiaan luokkaa. Hyvä tietää sekin.

muistiinpanot vanhempien palautekeskustelusta


Yksi vanhempi kantoi murhetta äikänopen lukulistasta, kun siinä nyt lukeilla olevassa kirjassa mainitaan stiletti ja kuoleekin joku.

*

Osallistun vuodesta toiseen sitkeästi vanhempainiltoihin, koska perusopetuslaki velvoittaa kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön mm. oppilaan arvioinnin ja koulun kehittämisen osalta. Nämä piinalliset illat ovat sitä. (grr.)
Aina ja ihan joka kerta ne illat ovat samanlaisia.
Kertakaikkiaan, vuodesta toiseen.

On noita nillejä varmaan enempikin, mutta en jaksa enää etsiä.

*







9 kommenttia:

  1. Haha, nauratti :D Tosiaan lienee yksi Suomen suosituimmista nimistä nykyään.

    Meillä on tämän syksyn vanhempainillat takana ja toistaiseksi olen ollut niistä ihan innoissani. Katsotaan sitten jokusen vuoden päästä, että vieläkö intoilen vai olenko ihan plääh ja plööh...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hienoa kun on positiivisia kokemuksia - minulla on varmaan vain asenneongelma.

      Minä toivon joka kerta, että nyt, nyt tulee jotain tärkeää tietoa, jota ilman en millään selviä.
      Yleensä on käynyt niin, että koululaiset tietävät asiat kuitenkin paremmin.

      Poista
  2. Tosiaan olen myös ollut vanheimpainillan poikineen (toinen ärsytyssana) ja vielä tosiaan olis paljon jäljellä. Viimeksi meinasin kans ärsyyntyä kuoliaaksi, kun luokanvalvoja vaan kehua retosteli luokkaa, joka oli keksinyt eräästä kielten opettajasta aivan järkyttäviä nimityksiä, ei mitään kevyitä. Ooettaja ei kai voi tehdä rikisilmoitusta?!?
    Terv. Lapsia joka iässä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. no mutta tosiaan. Kyllä tosiaan pitää istua vanhempainilta poikineen (ja tyttöineen). Se on jokaisen kelpo vanhemman velvollisuus.

      Poista
  3. Meillä 2/3 poikien opettajista pitää aika napakoita ja lyhyitä vanhempainiltoja, ei ihan hirveästi ole ärsyttänyt. Siihen raskaampaan settiin lähetän Hra Kepposen. Hän ei kyllä osaa referoida mitään mitä siellä on puhuttu, mutta ollaanhan oltu ainakin fyysisesti läsnä ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä olen yrittänyt lähettää Lehtorin muutamaan vanhempainiltaan, mutta häntä käy vielä enemmän sääli kuin minun itseäni :)

      Luulen että tuoreimman illan agendasta jäi osa vielä käsittelemättäkin *huokaus*

      Poista
  4. Tää oli tosiaan niin paras postaus miesmuistin että meinaan jopa myöhästyä töistä, totta tosiaan :)
    Olin kuolla nauruun, anteeksi. Tunsin ihollani sun angstin ja niin samaistuin. Joo sovitaan vaan että kaikki lapset tekee kaikki tehtävät jo eka viikolla ja loppu vuoden voivatkin olla lomalla, kaikki lapsethan ovatkin niin samalla tasolla opiskelussa. huoh.
    eihän kerrota kenellekään mutta skippasin molemmat vanhempainillat tänä syksynä, toisen itseasiassa unohdin ja toisen skippasin ja lähdin lapsen kanssa ratsastamaan :) Haittaaks se?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :D!
      Ei varmaan haittaa, vaikka skippaa. Minä vain olen niin liian kiltti, että en uskalla olla poiskaan, jos vaikka kumminkin tulee jotain tärkeää tietoa.

      Poista
    2. No miekin olen joka ikinen vuosi noissa istunut ja viime vuonna ihmettelin että mitä ihmettä minä täällä iltaani kulutan kun tää on niin turhaa. Toki opettajat tekee tärkeää työtä mutta tosiaan, minä en nyt vaan jaksanut mennä.

      Poista