Kesäisiä tarinoita, seikkailuja ja kohtaamisia 5 - vielä juhannuksesta

 Juhannuspäivänä - siis ennen kuin lomani oli edes alkanut - aloin jo olla terveellisen pitkästynyt.

Jotain tekemistä pitäisi keksiä.

Aloin tutkia kaupungin tapahtumasivuja.

Päädyimme aikamatkalle yhteen lempimuseoistani - Luostarinmäelle.






Museota on viime vuosina uudistettu, kohennettu ja laitettu niin etten meinaa entisekseen tuntea. Se on aiempaa elämyksellisempi ja helpommin lähestyttävä.

Olin nuoruusvuosina kesähommissa Koiramäen lasten kaupunkikierroksella - lasten opastetulla kiertoajelulla Turussa, ja Luostarinmäellä tuli käytyä parhaimmillaan kahdesti päivässä. Se on kuin kotoisa pieni kylä jossain mieleni liepeillä.

Katselimme pihoja ja taloja sen minkä huvitti. En viitsi kierrellä siellä kartan kanssa, menen vain aina minne sattuu huvittamaan.


Mansikkakarkkitruutin ostin, vaikka eivät ne karkit ole enää entisenlaisiaan. Ennen olivat kovia ja hyviä. Nyt ovat pehmoisia ja pieniä. 

Kesäisiä tarinoita, seikkailuja ja kohtaamisia 4 - Hashimin kyyhky(slakka?)

 Muistanette tarinan rinkulasta?

Kyseessähän oli Hashimin(*) kyyhky - toivottavasti ressukkaa ei enää odotella kotiinsa. 

Yhtenä aamuna aamulenkillä - vaikka kuuntelin äänikirjaa - kuulin jyhkeän viheraidan takaa suloisen pulleaa ja tomeraa kujertelua.
Yritin ensin kurkkia aidan sisään, mutta kujertelu tuntui tulevan muualta, eikä aidasta.

Ja sitten tajusin!
Aidan takana on luultavasti kyyhkyslakka!

Olin jo kokonaan unohtanut kyyhkyt ja kyyhkyslakat ja viestikyyhkyjen salaiset viestit ja kaiken.

Nyt pitää kohtapuoliin tehdä seuraava aamulenkki niille kulmille ja vahvistaa havainto. 


rinkula


Oli kyllä jotenkin todella suloisen pulleaa se kyyhkyjen kujertelu. Teki mieli jäädä niille sijoilleen kuuntelemaan.

----

(*)tästä sikisi perheeseemme Vakavien Asioiden Koodi: Hashimin kyyhky on kuollut. Lause edellyttää välitöntä kokoontumista talouden keskiympyrässä tiedotustilaisuutta varten, ja sitä saa käyttää vain Äärimmäisissä Vakavissa Tilanteissa. Toistaiseksi ei ole ollut yhtään semmoista.

Kesäisiä tarinoita, seikkailuja ja kohtaamisia 3 - juhannustuumailuja

 Myöhässähän tämä tietysti on. Juhannus tuli ja meni.

Mökittömän juhannus on kuulemma yhtä ankea kuin perheettömän joulu. 
En tiedä.

Miten osaisin mökkiä kaivata, kun en sellaista koskaan ole omistanut, tai sellaisella aikaani viettänyt. 
Minusta mökkeily on välillä vähän kummallinen konsepti, jossa on kaikenlaisia mökkikohtaisia outoja sääntöjä ja tapoja, joiden hetteikköön voi huomaamattaan valahtaa.

Minun kaupunkijuhannuksessani oli

- aamukävely hiljaisten lähiöiden läpi, kesämekossa ja sandaaleissa
- aamukiipeily hiljaisella hallilla
- oikutteleva tiskikone
- käsintiskiurakka
- korjaantunut tiskikone (tietysti vasta sitten kun tiskit oli jo tiskattu ja laitettu koneeseen kuivumaan!)
- uusia perunoita ja savukalaa
- englantilaista kuohuviiniä (!!!!)



Huomioita:
Onnistuin ostamaan itselleni oikein hyvät sandaalit ihan vahingossa. Ja kesämekon myös. 
Juhannusaaton aamu oli ensimmäinen sellainen aamu, jolloin laitoin ihan vain kesävaatteet ylleni.
Yhdellä työpisteistäni on niin viileä ilmastointi, että vallan pitää olla kunnon vaatteissa, ei missään kesämekossa. Nyt oli vapaapäivä! Ja kesä! Ja lämmintä!
Oli ihan käsittämätön nautinto lähteä maailmalle paljain käsivarsin ja säärin.
Ajattelin, etten käytä koko kesänä yhtään mitään muita vaatteita. Ikinä.

Englantilainen kuohuviini! Näimme uutisissa jutun englantilaisista viiniviljelmistä, ja minulle tuli älli että maistellaan mekin niitä.
Alkossa myyjä osasi suositella hyvänhintaista ja kuulemma aivan shampanjatasoista kuohujuomaa.
Oli kuulkaa hyvää. (vaikka en siitä shampanjahommelista ole ihan varma, kun olen niin vähän sitä juomaa maistellut. Ehkä kaksi kertaa.)

Smetana. Älkää hyvät ihmiset ottako uusien perunoiden kanssa voita. Ottakaa smetanaa.