Välihuutelu: talviloma on alkanut!

 ...vai alkaako se virallisesti vasta maanantaina?


Päätin pitää sometaukoa. Tai lähinnä pysyä välillä poissa instasta ja jatkuvasta uutisten pläräämisestä puhelimella. 

Talviloman alkupäivinä - perjantai-iltana ja lauantaina - olen:


...saanut valmiiksi jämälankaneuletakin. Tosin jämälankuus on tässä todella-todella suhteellinen käsite, ostin takkia varten kolme kerää jo olemassaolevien lisäksi.
Mutta valmiiksi tuli, yhtäkaikki. 
Sen nimi on karkkineule - se muistuttaa englanninlakritsia - ja sen ensisijainen käyttökohde on työvaatteus. 
Joudun tosin ehkä hommaamaan neuleelle kaveriksi jonkin trikoopaidan, kun tällä hetkellä en omista yhtään sellaista väriä, joka kävisi tämän neuleen kanssa.
se siitä viiden vaatteen vuodesta, tämä on jo neljäs.

Langoista jäi jämiä ja yhdessä aiemman jämäkasan kanssa saan ehkä toisenkin raitatakin aikaan.
Pitää viritellä keittiövaaka ja tarkistaa tilanne.

Innostuin mallista sen verran, että päätin testata sen toimivuuden toisenlaisella - paljon kevyemmällä - lankatyypillä. 

Minulla on useampia vuosia ollut kaapissa aivan ihanan värinen neuletakki, jota en ole käyttänyt kertaakaan, kun sen malli oli jotenkin tylsä ja toteutus kertakaikkisen onneton.
(kuva ja selitys surkeaan toteutukseen löytyy TÄÄLTÄ)

Käytin perjantai-illan ja lauantai-aamun sen purkamiseen. 


Lauantai-illalla aloitin kultaketun.


En menisi kehumaan että jälki on yhtään parempaa.
Mutta lanka on mukavaa kutoa ja tykkään väristä. Se on luonnossa jotenkin himmeästi kultahohtoinen.
Minulla on samasta langasta ruskea neuletakki, nyppyyntyy käytössä ihan tolkuttoman nopeasti, mutta on lämmin ja ihana päällä.

Kävin lauantaina myös puntilla ja uimassa.

Ja kirjastossa lukemassa leipäreseptejä.



Niin että lauantain osalta tein suunnilleen kaiken, mitä lomasuunnitelmissa olikin. 
Ja otin vielä päikkäritkin, kun väsytti niin.

Hyvin on loma alkanut.

*

Opiskelurintamalta:

Tajusin että loman jälkeen on hygieniapassitentti.
Pitää vissiin opiskella.

Käsityön tunnilla kävin pätemässä opettajalle karjalaisen nurjan silmukan. Se oli että oo. 

Lastenkirjallisuuden tunnilla ajauduin lievään sanaharkkaan opettajan kanssa kun ope sanoi että kirjallisuuden lukemisella pitää aina olla jokin tavoite.
Ja että viihtyminen ei voi olla tavoite.

Minusta kirjallisuuden lukemisessa viihtyminen on aina ensisijainen tavoite. Kaikki muu tulee sen jälkeen.

Lehtori meinasi niikertyä nauruunsa. Se kysyi, että monesko kirjallisuuden tunti se oli.
Toinen vasta.

Tajusin, että ihan samanlaiseen väittelyyn jouduin heti opintojen alussa kehityspsykan tunnilla. Kun leikissäkin pitää aina olla jokin agenda.
Minusta leikin agneda on viihtyä ja pitää hauskaa.


Lehtori arveli että olen perustamaisillani jotain omaa kasvatusfilosofiaa.

Minusta lapsen kuuluu saada olla vain lapsi ja pitää hauskaa. Kyllä se ehtii tavoitteelliseen tylsyyteen myöhemminkin.

"mitä opimme tänään?"  - "emme yhtään mitään" On kuulemma kouluni tunnus ja slogan joka huudetaan aamuin-illoin.




9 kommenttia:

  1. Leikissä on kyllä yleensä tavoite. En ole huomannut lasten pohtivan että nyt aletaan pitämään hauskaa ja viihtymään siis leikitään. Yleensä lapset nappaavat leikin idean jostakin koetusta, opitusta tai nähdystä ja
    sitä harjoitellaan leikissä eli tavoite. Omassa työssäni taannoin juteltiin presidentin vaaleista ja kohta lapset leikkivät vaaleja. Eräs näki hampurilaismainoksen ja kohta oli pahvilaatikoista rakennettu hampurilaispaikka, jossa oli maksupäätteet jne. eli tavoitehan siinäkin oli.Nämä leikit ovat lasten itse ideoimia eli he asettivat omalle leikille tavoitteita ja lisäksi heillä oli hauskaa ja he viihtyivät monta päivää näiden leikkien parissa.
    -vakaope

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. tässä on varmaan selkeästi mulla jonkinlainen käsitteellinen ero. Mun mielestä lapsen itsekeksimä ja toteuttama leikki on tavoitteetonta viihtymistä, olkoonkin että aihe on tuollainen kuin yllä kuvasit.
      Mä ehkä hahmotan tavoitteen jotenkin ylhäältä annettuna ja ohjattuna ja mahdollisesti vielä jälkikäteen reflektoituna.
      Että ymmärrän siis sanan tavoite jotenkin ahtaammin kuin vaikka tässä sun esimerkissä. Siinähän jotenkin aikuinen määrittelee että on ollut tavoite.

      Erityisesti leikin osalta näen ja ymmärrän kyllä, että lapsi toteuttaa leikeissään arkea tai jotain mikä häntä askarruttaa tmv., mutta en itse pidä sitä tavoitteellisena.
      Kyse on siis lähinnä ihan vain siitä, miten itse ymmärrän sanan tavoite /tavoitteellinen. Eikä ehkä niinkään itse leikin tai lukutuokion sisällöstä.

      Poista
    2. siis tarkennus, sun esimerkissä lapset ovat keksineet leikin ja aikuinen on nähnyt siinä tavoitteellisuutta.

      Poista
  2. Ihana tuo neuletakki!

    Mä tuun sun kouluun viihtymään :) Kai sä otat sinne aikuisopiskelijoitakin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitos!

      Ja tervetuloa vaan, mun täytyy ehkä koeajaa tämä mun kasvatusfilosofia aikuisten parissa ensin 😁

      Poista
  3. Miksi sitten on olemassa viihdekirjallisuutta? Minä en muuta luekaan, elämä on tarpeeksj työlästä muutenkin, todellakjn luen viihtyäkseni. Miten opettaja perusteli väitteensä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. tää kommentti voisi olla itseni kirjoittama 😁😁
      Mä ymmärrän viihtymisen ehkä aika laajasti, joku voi todellakin viihtyä jonkun dostojevskin tai vastaavan parissa. Mutta siitä olen samaa mieltä, että elämä on tarpeeksi työlästä. Vapaa-ajalla saa viihtyä.

      Poista
  4. Ihana neuletakki. Oi kun osaisi itsekin neuloa. Sun viihtymiskouluun voisin minäkin tulla. Lukisin viihdekirjallisuutta enkä oppisi yhtään mitään tarpeellista.

    VastaaPoista