perjantai 6. huhtikuuta 2018

liikuntarapo

Eli neljännesvuosikatsaus liikunnallisiin saavutuksiini.

Vuoden vaihteen jälkeen kävin jotenkin ihan vahingossa uimassa, vaikka en ollut käynyt ainakaan moneen vuoteen kun vesi on niin kylmää.
No, niinhän siinä kävi että ajauduin uimakurimukseen: ensin latasin kymmenen kerran lipun itselleni, sitten rupesin kutsumaan sitä touhua treenaamiseksi ja tavaroitani treenikassiksi ja aloin suhtautua koko touhuun jonkinmoisella itsekunnioituksella.

Vuoden alusta asti olen käynyt puljaamassa sitä ei todellakaan voi kutsua uimiseksi tai ainakaan treenaamiseksi pari-kolme kertaa viikossa.

Alussa oli kivampaa, koska töissä oli enemmän aikaa ja ehdin käydä säännönmukaisesti kolmena iltana viikossa ja elämäni oli tiukan askeettista.
Nyt on hankalampaa, kun on enempi iltatöitä. Joudun sovittelemaan jatkuvasti, paitsi sitten löysin aamu-uinnin ilot, mikä on vielä kivampaa kuin iltauinnit. Voisin mennä vaikka joka aamu.
Lähden kotoa parikymmentä minuuttia aikaisemmalla bussilla, tulen töihin tuntia tavallista myöhemmin ja tursuilen energiaa. valitettavasti myös kuontaloni tursuilee ja näytän univajeiselta pandalta.
Mutta hauskaa on.

Plussat
- se on aika kivaa
- tulee energisempi olo
- tekniikka on kehittynyt. Pystyn nykyään uimaan reilut puoli tuntia pelkkiä vatsoja iskemättä jalkoja pohjaan. Aikaisemmin vedin fifti-siksti vatsoja ja selkiä vuorotellen eli käytännössä uin paikallani. Nyt voisin sammakoida itseni itämeren yli kauas pois.
- meditatiivisuus ja flow ja se ettei reiluun tuntiin pysty tekemään mitään muuta kuin ajattelemaan keskittyneitä ajatuksia
- olen lakannut palelemasta altaassa, koska keksin ottaa kylmän suihkun ennen altaaseen menoa.

Miinukset
- en ole hidas enkä nopea. Nopeiden radalla olen tukkeena, hitaiden radalla on semmoisia joista menen ohi vesijuoksemalla
- Semmoiset iäkkäämmät miehet a.k.a unkarilaiset herrat, jotka seisovat altaan päädyssä juoruilemassa kuin olisivat unkarilaisessa kylpylässä pohtimassa shakkisiirtoja. En uskalla uida yhtään altaanmitallista selkiä silloin kun ne ovat altaassa, koska pelkään törmääväni jonkun vaarin pömppeään massuun altaanpäädyn sijaan.
- allit lepattavat yhä. ei sikspäkkiä. edes jääkaapissa.
- pandat

Hyvää tulossa
- kohta alkaa fillarikausi, enkä ole enää riippuvainen bussien aikatauluista. Se antaa aika paljon liikkumavaraa uinnin ajankohtiin. Toistaiseksi olen joutunut ajoittamaan aloittamiset ja lopettamiset bussiaikatauluihin.

Huolestuttavaa
- tekisi mieli tehdä jotain muutakin liikunnallista.

Erityisen huolestuttavaa
- esim. punttisalia (tmv.)

Pitäisiköhän
- opiskella uintitekniikkaa
- käydä melkein joka aamu


**

ps.
tulevana viikonloppuna aion olla ihan hunningolla.
Yksi lapsi on leirillä, yhdellä on kisat ja yhdellä suunnitelmia kavereiden kanssa.
Ilmoitin Lehtorille, että kyllä, saat etuoikeuden viedä minut syömään. (jee!)
Varasin kampaajan, aion mennä teatteriin, enkä kokkaa koko lauantaina yhtään mitään. Jee.


10 kommenttia:

  1. Kuulostaa huolestuttavalta ;-)
    - paitsi ps:n hunninko!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hunninko olisi kyllä voinut mennä paremminkin :)

      Poista
  2. Uskomaton URHEILIJA susta on tullut. Toi aamu-uinti järkytti. Olen niin kade. Huikea suoritus.
    Aattele, kohta sä olet pyöräilevä uija. ELi lähes trithlonisti. Kuka olis uskonut?

    KIva kun lehtori vie sut ulos. OOtte ihania.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. täytyy varmaan yrittää sitä lenksaakin vielä, sitten olisin jo aivan trithlonisti.

      Aamu-uinti kerran (tai kaksi) viikossa ei mun mielestä ole mitään verrattuna päivittäiseen kotiliikuntaan, jota sä harjoitat.

      Poista
  3. Tajuttoman huolestuttavaa :)
    Kävin joskus kauan sitten aikuisten uimakoulussa ja kyllä täytyy sanoa, että tekniikkakoulutus on hyvä juttu. Suosittelen, se voi vaikuttaa siihen paikallaanuintiinkin ;-).
    Suomi on kyllä jännä maa, täällä vesilinnut päästetään uimahalliin ja pandojakin alkaa olla maa täysi.

    Aivan mahtavaa viikonloppua sinulle :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. vielä huolestuttavampaa on että ne pandat, allit ja mäyräkoirat ja ties mitkä muut saavat mellastaa kotioloissakin. Kyllä jonkun pitäisi varjella keski-ikäisiä sellaiselta villielämältä.

      Harkitsen tekniikkakurssia, mutta en ole riittävän nöyrä. Minusta on IN-HOT-TA-VAA kun joku alkaa ohjeistaa ja pomottaa.

      Poista
  4. Peukku pintaan ryöpsähteneelle urheilullisuudelle! Mistäköhän voisin saada samanlaisen inspiksen itsekin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :)
      pakko jotain yrittää, muuten kolottaa joka mutkassa.

      Poista
  5. Mun säännöllistä uintiharrastustani ehkäisee juurikin se, etten kestä kylmää vettä ihollani. Kylmä suihku kuulostaa sekin spartalaiselta, vaikka varmasti jeesaa.

    Lämmin suositus punttien nostelulle. Vahvat lihakset ovat keski-ikäisen naisen paras ystävä. (Näin itselleni lihaskuntotreenin perustelen.)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. minusta punttitreeni on ihan hyvä idea siihen asti, kunnes pääsen punttisalin (tai kunto-) ovelle. En pysty, en vain pysty. (alemmuuskompleksi, kaksi vasenta jalkaa)

      Poista