väliälähdys

 Hyvän viihdekirjallisuuden pitää olla uskottavaa.
Kertomuksen pitää rakentua sellaiselle pohjalle, että asiat noin suunnilleen ja melkein voisivat ihan oikeasti tapahtua.
Tai sitten kirjan pitää olla aivan selkeästi satu.

Tietenkin on ihan selvää että perusviihteessä aika alkumetreillä tietää ketkä kuuluvat yhteen, ja itsestäänselvästi matkan varrella on joku älytön väärinkäsitys joka melkein erkaannuttaa lempiväiset toisistaan.
Mutta tarinan lähtökohdan ja puitteiden pitää olla uskottavia. 
Noin suurinpiirtein mahdollisia.



Joskus hamassa menneisyydessä luin kovasti paljon Danielle Steelen kirjallisuutta vain siksi, että inhosin sitä niin syvästi.
Puolen kirjan verran kerrottiin aina superonnellisesta ja tasapainoisesta avioparista joka oli ollut yhdessä ainakin kaksikymmentä vuotta ja neljä lasta, ja sitten vipsvain! tuleekin ero ja aivan heti samaan syssyyn uusi suhde joka onkin ihan lutussöpöläishöpöläissuloinen. 
Minua ärsytti niissä tarinoissa se, mitenniin onnellinen ja tasapainoinen pariskunta päätyy eroon? Että jos ollaan onnellisia, niin miksi erotaan? Ja jos taas ei olla onnellisia, niin miksi sitten puolen kirjan verran väitetään että on koko maailmankaikkeuden ihanin ihmissuhde? 
tietenkin siksi että muuten ei ole tarinaa kait. silti näiden kertomusten lähtökohta ei ollut uskottava. 

Hamassa nykyhetkessä olen alkanut jos nyt en aivan inhota, niin suhtautua äärettömän syvällä epäluulolla ja kriittisyydellä Jenny Colganin tuotantoon. 

Aivan erityisen paljon en pidä siitä sarjasta missä on majakassa asuvalla perheellä lemmikkinä se lunni vai mikälie lintu.
Siinä ei ole häivääkään uskottavuutta tai sympaattisuutta.
Millainen ihminen haluaa luonnonvaraisen linnun tepastelemaan ja kakkimaan keittiöönsä?
Kiitos ei.
Yhden kirjan verran se oli vinkeä kuriositeetti mutta kolmannessa osassa alkoi siepata ohimoista oikein kunnolla.
Lunni ja lapset kylvyssä.
Lunni ja lapset eväsretkellä.
Joopajoo.

Ja noin yleisesti ottaen en vain pidä niistä muistakaan kertomuksista.

Tuoreimmassa lukemassani kirjassa kaksi sairaanhoitajaa pistetään vaihtamaan töitä ja asuntoja keskenään.
En toki tiedä, miten tiukassa talutusnuorassa brittiläinen sairaanhoitosysteemi pitää työläisiään, mutta jotenkaan ei kuulosta uskottavalta, että ihminen pistetään vaihtamaan työpaikkaa ja samaan syssyyn luovuttamaan oman asuntonsa omaan entiseen työpaikkaan tulevan vaihdokkaan kanssa. 
Ehkä vielä juuri ja juuri voisin uskoa lähtöoletuksen, jos kummallakin osapuolella olisi systeemin omistama työsuhdeasunto.

Ihan tosissaan: ammattiliitto soittaisi minulle vaikka en olekaan brittiläinen sairaanhoitaja että hei, ollaan huomattu että olet pikkuisen stressaantunut. Että meillä olisi sinulle nyt duuni tuolla Rovaniemellä, ja sieltä tulee sietämättömän komea miekkonen sinne länsirannikoille puurtamaan sinun hommeleitasi. Ja ainiin, sanoimmeko jo, että se tyyppi majoittuu sinun sänkyysi?
Minä sitten niiltä istumilta pakkaisin repun ja rinkan mistä se ilmestyi? hyppäisin yöjunaan ja Rovaniemen verstaalle painaltamaan samaa hommelia kuin nytkin ja aamulla menisin porstuaan kuuma kahvimuki kämmenten välissä ja olisin ihan että oooh! revontuli! ooh! tunturi!
Ja se sietämättömän komea kaveri olisi aamulla minun sängyssäni että ooh! Lehtori! 
Juuei.

Jos juttu jatkuisi Daniellesteelemaisesti olisin ensin että oih! suhteemme Lehtorin kanssa on suloisihanainen, mutta ah! Koska sietämättömän komea miekkonen nukkuu nyt sängyssäni, heivaanpa Lehtorin hevokkoon ja lapset myös ja oih! käperryn hänen sulomussukkaisviekkuunsa.




Minulla on kirjastossa vakiasetuksilla uutuusvahti Colganin mutta ei sentään Steelen, olen kasvanut siitä yli rönsyilevälle tuotannolle. Joka kerta kun vahti älähtää, päätän että tätä en varaa enkä lue. Ja sitten varaan ja luen kumminkin.
Ja mikä pahinta, pakotan Lehtorin kuuntelemaan, millaista vapaa-ajan hukkaa on lukea näitä riipustelmia.

9 kommenttia:

  1. Luin yhden Golganin. Riitti. Vaikka muuten fanitan viihdekirjallisuutta tosi paljon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Enkä osannut edes kirjoittaa Colgan.

      Poista
  2. Kikatin täällä ääneen! Sä ajattelit mun ajatuksia. Mä niin muistan kuinka rakastin Colganin ekaa kirjaa, mutta sit sille tapahtui jotain. Ne kirjat alkaa olla täyttä sontaa. Mietin vieläkin miten on mahdollista, että hän kirjoitti ihana inspiroivan kirjan uudesta alusta ja leipomosta jne ja sit sen jälkeen kirjat ollut hirveän typeriä. Siis niin epäuskottavaa huttua. Nauratti toi mitä en ollut edes ajatellut itse, eli tuo kotien vaihto. Kyllä, onhan se nyt älyvapaan epäuskottavaa.
    Työnkierto jees, kotien vaihto ei jees.

    Mä luin Steelejä kaksikymppisenä. Nyt en voi edes kurkistaa niiden sisään. Sä kyllä kuvasit ne niin hyvin, et menlkein olisi pakko lukea joku jossa ollaan iih onnellisia, kunnes ei sit ollakaan.

    VastaaPoista
  3. Mulla on Steelet ja Colganit lukematta kokonaan ja eipä taida olla tarpeen muuttaa asiaa :D

    Mä olen haaveillut vuoden pari siitä, että yhtenä vuotena teen etätöitä suuren osan vuodesta Lapissa. Tarkoituksena ei ole, että kukaan Lapista tulee jakamaan sängyn mun miehen kanssa ;) Mutta alkoihan mua nyt jännittämään, että jos mulle käykin Steelet. Jos sittenkin koen, että onnen paikkani onkin pohjoisessa (syntyperäinen helsinkiläinen, joka oli 15-vuotiaaksi mennessä käynyt pohjoisimmillan Jyväskylässä). Hra Kepponen ei varmana muuta Lappiin. Sitten päätän jäädä yksin Lappiin ja sit lankean vielä johonkin niistä Lapissa mulle flirttailevista eläkeläismiehistä. Siinä menisi sit hyvä parisuhden ihan kiville :D :D :D

    Kaveri on tehnyt sellaisen havainnon, että jos menee ottamaan päivän päätteeksi rinnebaariin yhden oluen, niin ei tule kukaan flirttailemaan. Tuohan ihan varmasti korjaantuu ottamalla useamman oluen. Mulla taas olisi flaksi paranemaan päin, kun lupsakat eläkeläispapat flirttaavat mulle ihan keskellä päivää :D Nehän toki hiihtää, laskettelee ja kävelee kovempaa kuin minä. Ehkä papat ajattelee että jos vaikka kunto vähän heikkenee, niin minun vauhdissa pysyisivät vielä pitkään :D

    VastaaPoista
  4. Ehkä johtuu siitä, etten ole lukenut Steelejä tai Colganeja, että postauksesi nauratti ääneen. Sinä Rovaniemellä ja komea kaveri Lehtorin kyljessä ;-)
    Pitäisiköhän kokeilla yksi Steel. En taida uskaltaa :D

    VastaaPoista
  5. LOL :) Mä luin nuoruudessa kaikki sen aikaiset Steelet, ne oli vähän kuin olisi Harlekiineja tai Reginaa lukenut. Oma aikansa opuksia, joita ei enää kaipaa. Mutta niillä oli oma tärkeähkö paikkansa silloin! Pitää ehkä tsekata yksi Colgan

    VastaaPoista
  6. A shining example! Your post is both insightful and eloquently presented. Appreciate you sharing your valuable perspective.

    VastaaPoista
  7. Hih - koska sulta valmistuu ensimmäinen romaani?
    Lukija odottaa... sillä hihittelen täällä kyllä postauksesi myötä varmaan useammankin päivän ja ukkokullallekin on jaettava tuota rakkausasiaa... nostit sen niin hyvin esille. Kolahti myös "lunni-vai mikä lie lintu" Mulla on ollut lemmikkivaris (lapsena) - se oli loukkaantunut ja papan kanssa hoidettiin sitä katiskassa... pääsi sittemmin vain aittaan vapaana kakkimaan... ei ihan keittiöön ja Steeliä on pakko kiittää nykyisestä ammatistani.... (voitko kuvitella) kirjojensa ansiosta selvisin enkun kielisistä pääsykokeista... ahmin niitä alkuperäiskielellä puolisen vuotta ja ei ihan ammaatisanasto, mutta tunteiden ilmaisua niin lukuisin adjektiivein, että läpi mentiin kertaheitolla. Vuoropuhelupaiseen helppoon enkkuun jämähdin, mutta Steelit ei enää kelpaa.... mitähän sitä ottaisi seuraavalle lennolle???? Muualla ei tule enää luettua....

    VastaaPoista