taloudellisuuspohdinto 2

 Edellistä postausta kirjoittaessani päädyin tutkimaan työeläkeotettani.

Ei olisi kannattanut, tuli paha mieli.

Olen koko aikuisen työurani tehnyt osa-aikaista työtä tai nykyään minut kai niukinnaukin lasketaan päätoimiseksi työaikani on kasvanut kahdestakymmenestä viikkotunnista kolmeenkymmeneen.
Pitkälti omasta halustani, välillä on enempiä tunteja tarjottu.

Jos jään eläkkeelle jos meidän sukupolvemme ikinä pääsee edes seitsemänkymppisenä, saan tonnin.
Tonnin!
Ei paljoa naurattanut.


Talousguruni Lehtori on innokas säästelijä ja sijoittelija, ja hän jatkuvasti rohkaisee minua samaan. Koska rahastossa raha on kuulemma turvassa inflaatiolta ja kasvaa huiskisvain korkoakorolle minkä kerkiää.
Lehtorin ja poikasen innoittamana minulla on hyvin pieni rahasto nimeltään Lehtori&Son johon olen heidän opastamanaan kerran sijoittanut ylimääräisen miten minulla on voinut olla sellainen viisisatasen.

Tämä on nyt kuulkaa se juttu jota en ymmärrä.

Se rahastoraha elää ihan omaa elämäänsä. Välillä on vitosen plussalla, välillä parikymppiä miinuksella.

Leikitään että minulla olisi myös tili jossa olisi saman verran rahaa.
Siellä olisi, ei kasvaisi korkoa, mutta ei myöskään vajuisi miinukselle samalla tavalla kuin se rahasto välillä vajuaa.
odotan vain että pankinjohtaja tulee perimään minulta sitä vajetta jonka olen rahastollani aiheuttanut.

No jos sitten haluaisin nostaa sen rahaston ja ostaa vaikkapa maitoa koko rahalla, niin pitää maksaa postitus- ja käsittelykuluja ja veroja.
Saanko käteen viisisataa, kysyn vaan?
En.
Saan viisisataa miinus vajuamisvaje, postitus- ja käsittelykulut ja verot. Ihan epäviisisataa se on.
Jos nostan siltä leikkitililtä viisisataa pankkiautomaatista, niin saan viisisataa.

Jos menen kaupan kassalle sen vähän  epäviisisatas-rahastorahan kanssa, niin kuiskaanko siinä kassaneidille että tämä on inflaatiovapaata rahastorahaa mikä on kasvanut korkoa, niin saanko enempi maitoa kuin sillä pankkitilirahalla?

Että mitenniin muka se rahastoraha on jotenkin turvemmassa? Inflaatiolta?
Minua kiinnostaa rahan ostovoima.
Viidelläsadalla saa ehkä vähän päälle viisisataa litraa maitoa helkkarin paljon muuten
Mutta rahastovajuneella epäviidelläsadalla ei saa viittäsataa maitolitraa vaikka kuinka kuiskisi että rahastorahaa on.

Se on tietysti kivaa bonusta jos se rahasto sattuu jossain käänteessä kasvamaan hulppeasti, mutta kyllä himpan verran pohdituttaa, että jos ja kun eläkesäästää itselleen myös rahastoon, ja se vajuu koko ajan, niin olisiko kuitenkin kannattanut säästää ihan vain tavalliselle pankkitilille, eikä semmoiselle mikä vajuaa, mistä tulee postitus- ja käsittelykuluja ja veropläjäytyksiä, että mikä on semmoisen etu?

Ei ole osannut Lehtori tätä minulle perustella eikä selittää.
mutta minulla on rahasto eläkepäiviä varten siltä varalta että joku joskus osaa selittää ja että se joskus kasvaisi eikä vajuisi

*

Arkisemmalla tasolla pohdin, että pitäisikö avata semmoinen läpikulkutili minne voisin suikauttaa muutaman euron joka kerta kun käyn uimassa tai kiipeilemässä niin että sitten kun kymppikortit loppuvat, on mistä ostaa lisää käyntejä.

Onko sulla kokemusta tämäntapaisesta säästämisestä? Toimiiko?

Elma


6 kommenttia:

  1. Hyviä pohdintoja. Minä myös olen pohtinut tulevaisuudessa olevaa eläkettä ja eipä naurattunut minuakaan. Vähällä pitää tulla toimeen. Meillä tehdään "pientä pintaremonttia". Laminaatit ostettiin Prisman asiakasomistajapäiviltä eli -15%. Nyt olisi siis tekemistä vaille valmis, kun laminaatitkin on ostettu :D

    VastaaPoista
  2. Rahastosäästämisessä maltti on valttia. Pitkällä aika välillä pörssikurssit ovat aina nousseet ja sijoitukselleen on saanut jonkin verran tai hieman reippaamminkin voittoa. Eli rahanmakuuttaminen rahastossa on kannattavampaa kuin tilillä. Sitten on ne riskit: ostaa rahasto-osuuksia kalliilla ja pörssikurssit laskevat ja omistuksen arvo laskee, käyttää rahastoja jossa on myöskin korkeat hoitokulut. Minä olen säästellyt pientä pesämunaa eläkepäiviä varten. Olen ajatellut, että vajaan10 vuoden päästä alan katselemaan sen rahaksi muuttamista. Käy sillä ainakin paristi etelässä. Siihen saakka en ajattele asiaa.

    Minähän olen kiinnostuneena seurannut myöskin työeläkeotettani. Olen ollut kohta 30v vakituisessa työsuhteessa (miinus ehkä 2v hoitovapaata ja 1v opiskelijana) alalla jossa maksetaan keskipalkkoja parempaa palkkaa. Eläkekertymä on siitä huolimatta hämmästyttävän pieni. Onhan mulla toki vielä työvuosia edessä about 15v, mutta minulla on riskinä syrjäytyä alalta, koska kukaan ei halua pitää palkkalistallaan vanhaa riivinrautaa, jollainen olen alan ajatusmaailman mukaan ollut jo useampia vuosia.

    Välillä mietin, että järkevää olisi alkaa säästämään nyt ihan hulluna tulevaisuuteen. Sitten mietin anoppia, joka ei eläkepäivistä ehtinyt nauttimaan lainkaan ja totean, että nyt kun nuoriso on vielä kotona ja jotain pystyn tekemäänkin, niin en halua vain säästää. Yritän jotain laimeaa kompromissia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. minä mietin aika paljon sitä, kun pienistä tuloistani yritän jotain rahastoihin säästää, niin onko minulla varaa ottaa vastaan se riski ja mahdollinen tappio. Jos nyt vaikka vuodessa pystyn jonkun satasen säästämään sinne rahastoon ja se eläkkeelle pääsyn hetki osuukin kurssien kannalta huonoon hetkeen, niin olen tavallaan pelannut tulevaisuuteni miinukselle.
      Pöytälaatikossa se raha olisi ainakin samassa muodossa, vaikka sen ostovoima ehkä onkin vähäisempi kuin säästöhetkellä.

      Poista
  3. Elma ♥ ilveksen sukua!

    Rahastoasiaa tänä epävarmuuden aikana mietin minäkin: vaikka pitkällä aikavälillä se kasvaa korkoa korolle ja kurssit nousee ja niin edelleen, mutta jos tänään ja seuraavana ja sitä seuraavana tilipäivänä laitan 50€ sinne ja sitten se mun viisikymppinen heti vaan koko ajan vajuu niin pitäisikö kuitenkin mieluummin ostaa se 50 litraa maitoa kuussa eikä säästää?!?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. tässä ollaan nyt aivan kysymyksen ytimessä!
      Että onko varaa ottaa se vajuminen vastaan, kun yrittää säästää todella pienistä tuloista? vai kannattaisiko pistää se viisikymppinen pöytälaatikkoon? (ja jostain rahasta se maitokin on pakko ostaa...)

      Poista