Onko ruoho vihreämpää?

Olen muutaman vuoden ajan potenut yhä kasvavaa työkriiziä: tässäkö tämä nyt on ja ihan väärä työ ja kun vain pääsisin sellaiseen omien joukkoon niin johan kukoistaisin ja jopas jotakin muutenkin.

Todella aktiivisesti olen tätä kriiziä potenut suunnilleen vuoden verran ja viimeiset puolen vuotta olen ihan tosissani yrittänyt tehdä asialle jotain muutakin kuin ruikuttaa.

Yhtenä aktiivisuusmallitoimenpiteenä osallistuin taannoin ammattiliiton paikallisosaston urasuunnittelukoulutustapahtumaan olenpa mahtava keksimään pitkiä yhdyssanoja!
Suhtauduin positiivisesti ja innokkaasti ja sieluni silmin jo näin itseni paikallisosaston aktiivikansalaisena nauramassa hersyvästi ja iloisesti ja vihdoinkin kuuluvani joukkoon jossa puhutaan samaa kieltä ja meillä kaikilla oo-on nii-in muukaavaaa.

Höh ja pöh sanon vain.

Tapahtuma itsessään oli hyvinkin hyvä ja innostava mutta höh ja pöh kaikelle muulle.

Tajusin silmänräpäyksellisessä sekunnissa salaattibaarin jonossa että enpä taida ruveta paikallisosastoaktiiviksi.

Minun heimoni on jossain ihan muualla.
Minun heimoni on täällä, mistä olen koko ajan kuvitellut pyristeleväni pois.
Näiden ihmisten kanssa minä puhun samaa kieltä, solahdan joukkoon vaikka olen kuvitellut olevani ulkopuolella.
Tai solahdan ainakin paremmin kuin ammattiliittokerholaisten kanssa.
alan hiljalleen tulla siihen tulokseen että en kuulu tai solahda oikeastaan mihinkään, paitsi ehkä kotona kivojen kulmaan kissan kanssa jos se sattuu olemaan suopealla tuulella ja rapsutan sitä justiinsa oikein niskan tietämiltä. Ehkä olen kuulumaton.

Aloitetaan vaikka siitä, että tässä tilaisuudessa oli pelkkiä naisia!
Järkytys.
Pelkkiä naisia.
(tunikoissa, isoissa silmälaseissa, puukoruissa) (tai vaihtoehtoisesti mustissa suorissa housuissa ja sifonkikevyessä paitiksessa ja jakussa)

Siellä oli naisia jotka puhuvat Urasta - kursiivilla ja isolla alkukirjaimella.
kyllä minäkin voisin puhua Urasta isolla kirjaimella ja kursiivilla, mutta silloin tarkoittaisin paikallista korisjoukkuetta.

Se, mihin olen vuosia suhtautunut rationaalisesti tyyliin olen laittanut tähän hommaan niin paljon eforttia ja aikaa, ettei kannata hakeutua muualle onkin ihan totta, ei pelkästään itsepetosta.
Olen laittanut aikaa.
Rakentanut verkostoja, tilaa itselleni ja osaamiselleni.
Itse asiassa minulla on osaamista ja myös jonkinlainen huojuva asemakin.

Huomasin myös, että se, mitä olen omassa viitekehyksessäni pitänyt heikkoutena, onkin hoidettu hyvin.
Tiloja ja mahdollisuuksia verkostoitumisille ja mentoroinneille luodaan jatkuvasti ja aktiivisesti, konkretian tasolla.
Illan keskustelukumppanini pohtivat hiki hatussa, keneltä pyytää urasuunnittelussaan apua, mistä löytää verkostoja ja oikeita ihmisiä - minä totesin kuuluvani vaikka kuinka moneen alan rytmiryhmään ja porukkaan ja tiesin heti kaksikin eikun kolme! gurua ja idolia joilta pyytää apua tarvittaessa.

Ei ollut ruoho vihreämpää laitumen toisella laidalla.




ps.
tiedostan kyllä että työkriizi ei tällä vielä ole ohi, ja että vaihtoehtoisia tulevaisuuksia pitää etsiä ja kartoittaa, mutta olipa todella silmiä avaava itsetuntemuksen ilta!





14 kommenttia:

  1. Sittenhän se oli varsin onnistunut koulutustapahtuma :)

    VastaaPoista
  2. Kuulostaa lohdulliselta. Vaikka koko kriizeys ei sillä vielä olisikaan ohi, niin ainakin ilmeisen iso helpotus :)
    Minä olen kesästä asti kapinoinut mielessäni, että onko pakko jos ei yhtään haluu? Ilmeisesti on, ellei halua 3 kk karensseja niskaan. Huoks.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. työkriizeily on syvältä ahterista - kun siellä työpaikalla ja työn äärellä tulee vietettyä aimo annos elämästään.

      Poista
  3. Aika ihana fiilis kuulua sinne, minne kuuluu jo ennestään. Hienoa jos löydät jotain uutta mihin suunnata tarmosi, mutta sen perustella mitä olen kuullut, niin "suo siellä vetelä täällä". Kauhea pessimistinen lause, mutta realistinen kai myös. Jotain kauhiaa on työelämälle tapahtunut viimeisinä vuosina.
    Mutta olen varma että löydät halutessasi jotain uuuttakin. Pyöräily ja kirjahyllykonsultti, unohtamatta uintikonsultismia. Ja hienojen lauseiden kirjoittaja ehkä eniten olet. Kirjailijaksi voisit!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. juuh, suo siellä ja niinpoispäin, se on totta.
      Tässä yhteisössä olen tottunut tietynlaisiin työtapoihin ja -juttuihin, olisi aika kulttuurishokki aloittaa ihan toisenlaiselta uralta.

      Poista
  4. Ihan mahtava, että olet päässyt kokemaan tuollaisen silmien avauksen! Sitä usein sokaistuu niin täysin kaikelle sille, minkä keskellä rämpii, että ei näe asioita vähän kauempaa. Uskon, että aika monella työkriiseilijällä kyse on ainakin osittain tästä (toki monella kyse on ihan oikeasta kriisistä, joka ei muutu miksikään katsoi sitä sitten kauempaa tai lähempää).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. olet oikeassa, on hyvä saada vähän näköalaa tavalla tai toisella omaan elämänsä.

      Poista
  5. Ihan mieletöntä! Mä kriiseilen välillä ja sitten toisaalta sitä on kiitollinen että on IHAN OK työ (ei super mutta ok).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ihan ok on aivan riittävä.
      Pitää kait tässä(kin) asiassa olla armollinen: täydellistä harvoin on olemassa, riittävän hyvä riittää.

      Poista
  6. Niin komppailen tuota solahtamiskohtaa! Ja komppailisin muutenkin, mutta solahdin tosiaan veks omasta "urastani", kun jätin avaimet ja esimiehen hölmistyneen katseen taakseni maaliskuun lopulla. Sanan "ura" käyttäminen on kyllä kohdallani silkkaa pelleilyä. Ei pysty nauramatta sanomaan edes.

    Mut hei, eiks kiva, että ruoho ei ollutkaan vihreää? (Tunika ja puuhelmet, tää tirskuu täällä...)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. jep, tunika ja puuhelmet.
      Jos yrittäisin verhotua niihin, tuntisin oloni äikänopeksi :D

      Poista
  7. Mielenkiitoinen postaus ja vielä mielenkiitoisempaa on se, että tuolla tavalla aukeaakin aivan uusi näkymä omaan työhön ja työympäristöön. Kyllähän sitä sokeutuu sille omalle ympäristölleen sekä hyvässä mutta valitettavasti välillä myös huonossa.

    Minä olen ollut urakriisissä muutaman vuoden. En oikein jaksa uskoa, että jäisin nykyiseltä työnantajalta eläkkeelle, niin vahvasti globalisaatio ajaa tekemistä halvempiin maihin. Kohta olen vielä teknologiateollisuuden pohjasakkaa olemalla viiskymppinen dinosauruseukko, joka on jämähtänyt samalle työnantajalle pariksi vuosikymmeneksi. Järkevintä olisi etsiä aktiivisesti uusia hommia. Elämäntilanne on vaan ollut niin kuormittava, että en ole pystynyt satsaamaan työnhakuun ja jaksan juuri ja juuri nykyisen homman, kun tiedän mitä pitää tehdä ja minulla on hyvät kontaktiverkot ympärilläni. Olen ajatellut, että kerään voimia ja jos kadun sitten tulevaisuudessa, niin c'est la vie.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. liekö tämä urakriisi osa yleistä ikäkriisiä?

      Minä totisesti toivon, etten jää nykyiseltä työnantajalta eläkkeelle, tai sitten eläke saisi koittaa aika pian, mutta ehkä samalta alalta kuitenkin...

      Kaikelle lienee aikansa: myös työnhaulle.

      Poista