Kaikkia haaveet eivät ole hyväksi

Kirjoitin taannoin oudosta haaveesta jonka toteuttaminen tuntui juuri oikealta ja hyvältä.

No, minulla on pitkänpitkään ollut toinenkin materialistinen haave.
Olen nimittäin haaveillut aktiivisuusrannekkeesta tai semmoisesta kellohärpättimestä jo vaikka kuinka pitkään.

Ajattelin että kun minulla olisi semmoinen, juoksisin ja kirmaltaisin ja olisin aktiivisempi ja tutkisin dataa ja olisin tehokas ja kauempana äkkikuolemasta ja pahasta lihasjumista sekä kansanperinnesairauksista.

Tänä syksynä, jostain elokuun loppupuolelta asti minua on riivannut raivoisa itsekkyys ja tarve hankkia kaikkea kivaa vain itselleni ja vähän myös muille joten investoin tarkan harkinnan jälkeen aktiivisuushärpättimeen.

testissä aktiivihärpäke

Asensin sen ja rupesin käyttelemään.

Kyllä näytti kivoja, värikkäitä käppyröitä päivästä toiseen, jos vain muistin napsautella käyntiin uidessa ja pyöräillessä ja mitä nyt muuta teinkin.
Huonosti kyllä nukuin, ainakin käppyröistä päätellen.
Ja kävelin paljon kyllä sen mittarin mukaan.

Viikon jaksoin käytellä, sitten tulin siihen tulokseen että ei tästä kyllä minulle ole mitään hyötyä.
Se härveli ei tunnistanut arkipyöräilyä, arkipunttisalia eikä ainakaan hydrohexia tai räpiköimistä (uimisen kylläkin, mutta minähän vain räpiköin)
Ne käppyrät näkyvät vain viikon päivät, mutta kalenterin aka treenipäiväkirjan muistiinpanot säilyvät ikuisesti tai ainakin kunnes kalenteri viedään polttolaitokselle. 

Erityisiä työläyksiä: 
olen vasenkätinen ja pidän kelloa jos pitäisin vasurissa. Veikkaan että mittari laski esim. hampaiden harjauksen kävelyksi. 
piti muistaa napsauttaa käyntiin erikseen. Oli hankalaa vaikkapa uima-altaassa.
harmitti kun muka nukun huonosti vaikka en nukkunutkaan, vaan hyvin.
eivät ne käppyrät oikein auttaneet aktivoitumaan
en tullut onnellisemmaksi
enkä aktiivisemmaksi. Vaikka se kuinka väristeli.

Onneksi härpättimen sai palauttaa.

Nyt olen epäaktiivinen ja onnellinen ja kirjoittelen vain kalenteriin treenipäiväkirjaan merkintöjä.

ote treenipäiväkirjasta

uimakertoja toukokuun lopulta alkaen



*
ps. kun kumminkin olin sitten jo tavallaan tuhlannut sen rahan, päädyinkin ostamaan itselleni ihan älyttömän kivan laukun ja tulin onnellisemmaksi.
Vaikka ei materia tee ihmistä onnelliseksi tai -mmaksi, uusi laukku on kyllä aika kiva varsinkin jos se on kiva.
(olen laukkuaddikti. nyt minulla on kaksi täydellisen kivaa laukkua ja monta vähän sinnepäin)


onhan tämä nyt paljon parempi kuin härpäkki?




minulla on koko syksyn ollut kamalan löyhäkätinen suhtautuminen rahaan ja pieniin säästöihini. 
paha omatunto siitä.

15 kommenttia:

  1. Huomattavasti parempi kuin härpäke, todellakin!

    VastaaPoista
  2. Minä puolestani olen niiiiin tyytyväinen omaan "härpäkkeeseeni". Olen käyttänyt sitä nyt kuukauden. Olen jo 60+ ikäinen ja pitää palata kauas lapsuuteen, että olisin saanut keneltäkään niin paljon jatkuvaa kiitosta kuin tältä kelloltani. Mitään se kello ei ole elämäntavassani muuttanut, mutta niin kivaa on, kun se kehuu koko ajan. Teeenin jälkeen lukee suoriutuneensa niin hyvin - kukaan minun räpellyksiäni ei ole tätä ennen aikuisiällä kehunut. Ja jos yöllä on nukkunut huonosti, kello on niin myötätuntoinen ja kehottaa nukkumaan päiväunet ja lepäilemään muutenkin. On oikeasti vähän höpsyä olla niin ilahtunut jonkun mekaanisen laitteen kommenteista, mutta tuntuu kuin olis palannut siihen aikaan, kun vanhemmat olivat ilahtuneet kaikesta, mitä tein

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehkä minulla oli vääränlainen härpäkki? Tämä versio oli niin kovin neutraali ja kommentoimaton; se se kehunut, ei kannustanut, eikä ainakaan komentanut päivätorkuille :)
      Hienoa että on positiivisia kokemuksia.

      Poista
  3. Mulla vähän samanlainen kokemus, en jaksanut seurata härpäkettä kauhean pitkään ja tykkään muutenkin merkitä kaiken mielummin paperiseen kalenteriin tai vihkoon. Ja kyllä hyvä ja/tai ihana laukku voittaa härpäkkeen enitaim (tunnustaudun laukkuaddiksiksi myös...)!

    p.s. laitoin sähköpostia sun blogin osoitteeseen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. viesti vastaanotettu :)

      kyllä hyvä veska aina yhden härpättimen peittoaa!

      Poista
  4. Jossain vaiheessa mietin itsekin moisen härpäkkeen hankkimista, mutta tulin siihen tulokseen, että SportsTracker riittää ihan hyvin edelleen. Eipähän tule suorituspaineita.

    Kyllä voin onnitella kivasta laukusta, varmasti tuottaa enemmän iloa kuin härpäke :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Piti lisätä, että itse hankin itselleni tällaisen Positiivisuusrannekkeen. Se auttaa myös rannesärkyyn, joka alkaa taas ilmojen viiletessä.

      https://www.facebook.com/villaonneli/photos/a.1800726350165809/2358248567746915/?type=3&theater

      Poista
    2. Ihan selvästi mun ranneke! (ellei kutita liikaa, oon vähän allerginen karheille materiaaleille)

      Poista
    3. Mun mielestä se ei kutittanut yhtään, oli mukavan pehmeä :)

      Poista
  5. Mahtavaa, että sait palautettua sen vempeleen.

    Mulla on ollut vuosia samanlainen härpäketoive mielessä, mutta olen arvellut, että mulle kävisi samalla tavalla. Alkuinnostuksen jälkeen alkaisin kaivata vapaata rannetta, miettisin miksi sitä vempelettä pitää ladata (kai niitä pitää latailla?) ja ähkisin tuskaani kuitenkin niin kauan, ettei palauttaminen onnistuisi. Niinpä tästä postauksesta innostuneena lupaankin itselleni olla ostamatta aktiivisuusranneketta ja ruksailen omaa ruutuvihkoani :D

    Tuo laukku näyttää tosi kivalta. Sinne mahtuu muistivihkokin! Luksusta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mä kuvittelin että niistä käyristä olisi jotain hyötyäkin, mutta ei.
      Ovathan ne kivan näköisiä ja kannustaviakin, mutta ei niistä kerry minun liikkumisillani sellaista dataa, josta olisi mitään iloa minulle.

      Poista
  6. No onhan laukku nyt sentään aina laukku... :D

    OLen miettinyt ranneketta tai sormusta tai mitälie minäkin. Mutta. Just nuo "pesen hampaat ja kaivan nenää, mutta unohdan laittaa päälle kun menen lenkille" -virhedatat, yhdistettynä siihen faktaan, että osa ihmisistä nukkuu huonommin ollessaan alitajuisen tietoisia jonkin mittaavan/valvovan heidän untaan.

    Ihan oikeassa laajassa unitutkimuksessa olleena voin sanoa, että kaikki mikä mitataan pelkästään ranteesta, voi osua tai olla osumatta. Esim. aivosähkökäyristä hän ei tiedä yhtäsen mitään, joista lopulta luotettavasti se uni laatuinen tulkitaan.

    Silti. Kiinnostelis... hyvä kun testasit. Ostan ehkä uuden laukun minäkin. Tai jonkun kivan kellon, joka riisutaan kun mennään uimaan ja nukumaan. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. olis kätevää, jos näitä laitteita voisi aika ajoin lainata jostain viikoksi-pariksi, noin testimielessä ja muistuttelemaan aktiivitavoista.

      Poista
  7. Minä sain joku joulu lahjaksi aktiivisuusrannekkeen. Jonkin aikaa käytin, mutta sitten se jäi. Ei ehkä ollut kuitenkaan sitten mun juttuni. Sitä unta ja lepoa mittaavaa Oura-sormusta olen hieman himokkaasti katsellut. Mutta se on kallis ja minulla käsiallergia, joten todennäköisesti sekin olisi kohdallani hutihankinta.

    Aktiivisuusranneke ilmeisesti toimii osalla ihmisistä hyvin, tiedän henkilöitä jotka ovat rannekkeen hankinnan jälkeen saaneet kasvatettua askelmääräänsä merkittävästi.

    VastaaPoista