lapsuuskriizi

 Olin yksi päivä taas töissä. (se nyt ei varsinaisesti ole mikään uutinen, useimmat ihmiset ovat toisinaan töissä)

kuvituskuva


Aina välillä tapaan työssäni enempi ihmisiä ja alakouluikäisten lasten vanhempia.
Kerran kun olin töissä, minun luokseni tuli ihminen joka kysyi että olenko joskus käynyt Lähiökoulua hamalla -80-luvulla.
Minä sanoin että joo mitenniin.
Se ihminen sanoi että yksi mies tuolla kysyi. Että se mies on ehkä minun luokkakaverini hamalta -80-luvulta Lähiökoulusta.

Minä rupesin katselemaan ympärilleni että kuka mies se voisi olla.

Hipsterimiehiä oli lastensa ympärilllä leuhottamassa joka puolella.
Parrakkaita ja sellaisia semisalskeita.

Parrat vähän haittasivat tunnistamista, koska lähiökoulun kolmasluokkalaisilla pojillla oli vähemmänlaisesti hipsteripartoja tuohon aikaan.
Enimmäkseen olin sitä mieltä että kukaan niistä hipstereistä ei kuitenkaan ollut minun entinen luokkakaverini.

Sitten huomasin kaikkien niiden hipstereiden keskellä semmoisen epähipsterimäisen tyypin.

Se oli jotenkin kulahtanut ja alasvalahtanut ja ikääntyneen rötvähtänyt ja aikuinen (mitä hipsterit eivät vielä ole) ja...no, vanha.
Keski-ikäinen. 

Minä kysyin siltä viestintuoja-ihmiseltä että onko se tuo ja kuka se on.
Se sanoi nimen, jonka heti välittömästi tunnistin muinaiseksi luokkakaverikseni lähiökoulusta.

Siis ovathan nämä taannoiset elämässäni ohivirranneet vuodet minultakin vähäsen vieneet jotain mennessään. 
Saparot ainakin olen kadottanut.
Ja kukaties joitain osia elastis-joustavuudestani.
Mutta käsittääkseni näytän päivänvalossa kuitenkin melkein kymmen kaksi kolmikymppiseltä.
Ja jos en päivänvalossa, niin jossain armeliaassa hämärässä ainakin.

Että miten voi ihminen muuttua somasta omenaisposkisesta vaaleasta veikeästä jekuttavaisilmeisestä pojasta jolla luokkakuvassa on vesivooki niin aikuiseksi?

Järkyittynyt olin.
Oikein urakalla.

Se omenaposkinen poika oli ehdottomasti aikuistunut ihan liikaa.
Se oli kumminkin kolmannella luokalla melkein yhtä söpö kuin jani (joni? toni? tomi? sami? rami?).
Jani (toni? rami? sami? jami? tomi?) aiheutti myöhemmin valtavan pettymyksen tulemalla paidatta siihen kauppaan minkä kassalla tienasin opiskelurahoja.
Eivät sovi paidattomat ihmiset kaupunkiympäristöön.
Eivätkä vanhentuneet omenaposket ihmisen mielenterveyteen.


Ja miksi se entinen omenaposki nykyinen keski-ikäismies ei tullut itse kysymään?
Kyllä en ole niin paljoa muuttunut, vaan oma valloittava itseni sekä ulkonäöllis- että sisälliseltä kannalta tarkasteltuna.

10 kommenttia:

  1. Oon kans huomannu, että kun katon jotain ihmistä vanhan näköiseksi, niin pian selviää, että se on itse asiassa mua monta vuotta nuorempi ;DD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mun suurin ongelma ovat esim. lääkärit ym. viralliset tyypit, jotka näyttävät siltä että ovat suorittamassa kasiluokan työelämään tutustumisjaksoa terveyskeskuksessa.

      Poista
  2. Facebookissa aina välillä löytyy uusia kavereita sieltä ala/yläkouluajoilta ja kyllä mullakin on pari kertaa käynyt niin, että olen ihan ihmeissäni, kuinka kaikki muut on muuttuneet aikuisiksi (jotkut melkein vanhoiksi), vaikka itse näyttää ihan samalta, kuin 70-luvulla 😂😂😂

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. siinä on tiettyä lohtua, että on itse niin hyvinsäilynyt ;)

      Poista
  3. Mulla on vielä pahempi kriizi. Joka aamu peilistä katsoo sellainen valahtanut, kulahtanut ja väärästä kohdasta pullistunut vanha nainen. Ratkaisuksi olen tähän harkinnut, että alan aamuisin toikkaroimaan kotona ilman silmälaseja. Erinomaisella -4,5 näölläni se on sen verran yleisvaarallista toimintaa, että toistaiseksi kärsin vielä aamun shokkihoidosta. Rikkoisin peilin muuten, mutta kun se on niin hyvin kiinni kylppärinseinässä ja seinän moukarointi tulisi liian kalliiksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Epäilen että vika on peilissä. Se ehkä asennettu jotenkin vinoon?

      Poista
  4. Eräs kouluaikojen parhaista ystävistäni on mummoutumassa tänä syksynä ja minusta se on aivan kauhea ajatuskin, kun mehän olemme vasta parikymppisiä itsekin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. emmehän me, voihyvänenaikasentään, vielä mummoutumisiässä ole! Kääk!

      Poista
  5. Voisiko ihmiset vanhentua hieman kauniimmin ja rauhallisemmin. On järkkyä törmätä vanhaan tuttuun, joka on VANHA, kun itse on ihan nuori.
    Mä arvioin nykyään kaikki ihmiset mua vanhemmiksi ja sit ne on mua vuosia nuorempia. Voi olla etten itseeni suhtaudu realistisesti ollenkaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. onneks olet nuori ja nuorekas <3!
      Muut ihmiset vaan vanhenee, itse ei.

      Poista