satunnaisia keskusteluja teinien kanssa, osa 2

Minä (pedagogisesti ja rauhallisesti): seuraatko sun pankkitiliä yhtään. Sä kulutat enemmän kuin tienaat.
Teini: Mä arvasin että sä alat huutaa mulle!
Minä: eikun mun tehtävä on yrittää opettaa sulle rahankäyttöä että sä pärjäät sit kun oot omillas
Teini: mä sanoin mun kaverillekin että sä heti alat huutaa, että me niin riidellään tästä. Sinne verkkopankkiin on niin hankala mennä.
Minä: no haluutko sä sun kuukausirahan mieluummin käteisenä. onko sun helpompi seurata sitä?
Teini: 'mmätiiä

*

Teini on vetäytynyt huoneeseensa, lukemaan kokeeseen, ainakin ilmoituksen mukaan

Teini: äitihei! Äiti, äitihei!
Minä (vakuuttuneena siitä että pääsen loistamaan tiedoillani ja taidoillani ja kertomaan fotosynteesin kaavan tai jotain deoksiribonukeliinihappoon liittyvää): no mitä rakas lapsukaiseni?
Teini: voiksä antaa siitä mun takin taskusta mun kuulokkeet
Minä: siis mitä? tää on ihan hyväksikäyttöä.
Teini: no mut kato nyt kuin söpöjä mä ja kissa ollaan, ei me millään voida nousta.

*
Teini tulee kainaloon kyyhöttämään. Pohdimme elämää, opiskeluja ja kaikkea.

Teini: sit siinä jutussa sanottiin et lukihäiriö on periytyvää
Minä: no ei mulla ainakaan oo, eikä isällä. Mut ehkä tädilläs.
Teini: olisitte vähän miettineet.
Minä: aimitäniin
Teini: Lukihäiriö. Migreeni. Kakkostyypin diabetes. Sydän- ja verisuonitaudit. Värisokeus. Migreeni. Te ette oo yhtään miettineet mitä te teette meille.
Minä: me ollaan match made in heaven
Teini: ei tod.
Minä: no ei olla jalostustoimikunnan hyväksymä yhdistelmä. Mut kyl silti ennemmin migreeni kuin joku tosikaamea kuolemaan johtava perinnöllinen sairaus
Teini: no entä tyhmät eläimet?
Minä: mitämitä?
Teini: no taipumus ottaa tyhmiä eläimiä. Kato nyt vaikka noita kissoja. Tai mieti mummin ja isoisän koiria. Tai tätien. Niin.
Minä: siis täh? onko tyhmien eläinten ottaminen perinnöllistä?
Teini: no kato ympärilles ja mieti ihan kaikessa rauhassa.
Minä: entä sarkasmi ja taipumus olla nenäkäs? Onko se siinä sun listassa? Ei tuu mun suvusta ainakaan.

*

Teini: mun kavereiden mielestä - huom. siis ei mun mielestä - sun elämä on täydellistä.
Minä: täh?
Teini: niin mun kaverit on sitä mieltä että sä oot paras ja sun elämä on täydellistä. Ne haluu olla niinkuin sä.

*

Jeepäjee.


12 kommenttia:

  1. Teillä käydään paljo kiinnostavampia keskusteluja kuin meillä. Sellasia älykköjä ja rahahuolettomia 🙂
    Onko mahdollista käyttää vähempi rahaa ku tienaa. Musta tuntuu että mulle ei muu onnaa, kuin se enempi kuin tienaa.
    Pitääkö siirtyä käteiseen?
    (Lapsen kaverit on viisaita kun ihailee sua)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. oon melko varma, että ei ole mahdollista käyttää vähempi kuin tienaa. Mutta aikuinen saa elää niin kuin tykkää :)

      käteinen vois auttaa asiassa.

      Poista
  2. Jos kissa makaa kainalossa tai sylissä tai päällä, on virallisesti oikeus juoksuttaa äitiä/isää/veljeä/siskoa/naapuria/ketä vaan.

    Se nyt vaan on niin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se taitaa kyllä olla totta. Mäkin käytän sitä: "mä oon kissan alla, en pysty"

      Poista
  3. Ehdottomasti juuri niin: kissa sylissä, ei voi liikkua.
    Siitä on varmasti säädetty laki.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vähintään eu-direktiivi, luulisin.
      "kissan olemuksen aiheuttamat rajoitteet ihmisen vapaaseen liikkuvuuteen"

      Poista
  4. Ihana! :D

    No hei, ehkä sun elämä vaan ON täydellistä! :D

    Kauneimpia tunnustuksia, joita olen lasteni kavereilta saanut, on toteamus; miks mun mutsi ei voi olla tollanen.

    Tämä siis viittauksena yleiseen läpändeerukseen ja joskus hieman kieroutuneeseen huumoriin, joita meillä on täällä tapana viljellä. :P

    Jostain kierosta oikusta teinit ovat mielestäni ihan huippuja ja paaaaljon helpompia kanssaeläjiä, kuin pienet lapset. Nyt on menossa murkkuiät nro 3 ja 4, eikä sitä pelättyä hermoromahdusta ole vieläkään tullut. Tai no, ehkä tuo kuopus ehtii vielä yllättää... ;D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :) olen aivan samaa mieltä, teinit ovat hauskasia tyyppejä. Ennenmmin teini talouteen kuin uhmaikäinen, jos valita saa.
      Nuo eivät ole ehtineet kehitellä mitään käsittämättömän omituisia juttuja, joten olen toistaiseksi selvinnyt ilman hermoromahduksia minäkin :)
      Ne on niin mukavasti ihmisen oloisia, koko sakki.

      Poista
  5. Olisi kyllä veikeää olla sun lapsi; venäläinen vakoilija-äiti, joka on siirtänyt perinnöllisenä ominaisuutena ottaa tyhmiä eläimiä. Ei ole kuule monella noin makeeta äitiä :D Kuten teinin kaveritkin totesivat - sä olet paras <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. niin no, vakoilijoiden elämä on tietysti vähän jännittävämpää kuin muiden ihmisten keskimäärin.
      En tiedä onko tuo tyhmät eläimet -geeni resessiivinen (tai mitäniitänytonkaan; nyt tulee päähän vain kielioppitermejä, on bilsa unohtunut kokonaan), mutta mieluusti osoittaisin syyttävällä sormella miehen sukua. Niillä on ollut enemmän outoja eläimiä kuin minulla.

      Poista