Parasta joulussa: tiernapojat


**

En ollut ikinä kuullutkaan tiernapojista ennen kuin tokaluokalla koulussa, tai voi olla että olinkin, mistä sen tietää. Tokaluokan open luokka aina esitti tiernapojat joulujuhlassa. 
Ope laittoi minut laulukuoroon mutta siirsi sitten aika pian puhekuoroon yritän olla ajattelematta mitä se mahtoi tarkoittaa.
Ihania ovat tiernalaulut.
Laulan niitä ihan yhtä lujaa, epävireisesti ja antaumuksella kuin silloin tokaluokalla.

Ja pakotan lapsetkin laulamaan.

**

Herodes: "Knihti, mun palvelijani!"

Knihti: "Jaa, mun armollinen majesteettini!"
Herodes: "Oletko nähnyt niitä kolmea Itäisen maan viisasta miestä?"
Knihti: "Jaa, minä olen nähnyt ne kolme Itäisen maan viisasta miestä, jotka tekivät kuin viekkaat varkaat ja väärät valtiaat ja ottivat toisen tien ja menivät kukin eri tietä omalle maalleen."

Herodes: "Sepä minua suuresti harmittaa ja sydämelleni käy, että nuo kolme Itäisen maan viisasta miestä menivät kuin viekkaat varkaat toista tietä omalle maalleen. Mene ja satuloitse minun valkea orhini, jolla minä olen sotinut Turkkia ja Tattaria vastaan, sillä tahdon minä nyt sotia noita kolmea Itäisen maan viisasta miestä vastaan. Mene myös Betlehemiin Juuttaan maan Taavetin kaupunkiin ja tapa ja virtaan heitä kaikki kaksivuotiset poikalapset ja sitä nuoremmat, kunnes olet tavannut sen äsken syntyneen juutalaisten kuninkaan."

**


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti