Lifestylebloggaus

Tässä takavuosina tanskalainen hygge ja hyggenurkkaus ovat nostatelleet suoranaista hypeä lifestyle- ja sisustusblogeissa.
Kuulemma ihan kaikilla tanskalaisilla on kodeissaan hyggenurkkaus ja aina vaan ja kaikkialla ihan hygge.

No, meillähän on perheessä - tai ainakin suvussa - kokemusasiantuntija, ja olemme ihan perheenäkin useampia kertoja vierailleet tanskalaisen maalaisromantiikan ytimessä. (katso vaikka tästä) (tai tästä)

Kälyllä ei kyllä ole kotonaan hyggenurkkausta, mutta nehän eivät olekaan syntyperäisiä tanskalaisia. Ihan tavallinen sohva ja televisio ja mitä nyt ihmisillä kodeissaan on.
Kotoisaa ja mukavaa niillä kyllä on visiteerata. (ellei lasketa sitä että vahingossa voi jäädä koiran yliajamaksi)

Hyggekirjasta luin että on myös semmoinen juttu kuin hyggeonkel (eli hygge-eno), ja tietysti lanseerasin tämän käsitteen Lehtorille, ja hän aivan salamana julistautui hyggeonkeliksi.
Kun kysyin kälyn lapsilta että onko niiden onkel hyggeonkel, ne saivat hysteerisen naurukohtauksen.

on olemassa hyggeonkel

Minulle ei selvinnyt, onko vika siinä, ettei niiden onkel ole riittävän hygge, vaiko siinä ettei semmoista sanaa ole olemassakaan, vaiko kukaties jossain muualla.
Mutta siitä pitäen olen suhtautunut vähän varauksella kaikkiin hyggejuttuihin.

Kun nyt kumminkin olen vähän wannabe-lifestyletyyppi, niin pakkomiellehän minulla on hyggenurkkauksesta.
Siitä olen haaveillut jo siitä asti, kun tajusin että nuorison jäljiltä kartanoomme jää neliökaupalla tyhjää tilaa, jota voin täytellä vapaasti.Olen hekumoinut hyggenurkkauksella jo ainakin pari vuotta.

Ihan alussa meillä oli kartanossamme melkein hyggenurkkaus, mutta hyggeä ei kai oltu keksitty vielä silloin.

originaali epähyggenurkkaus heti muuton jälkeen  vuonna 2012

sama paikka vähän kehittyneemmässä tilassa
Tämän tyhjän tilan aulassamme valtasi sittemmin kissaeläinten hupinurkkaus ja suurimmissa käänteissä se on toiminut ruokasalina.
Hyggeilyyn tila ei ole ollut käytettävissä vuosiin.
Mutta hyggen kaipuu ja tuolit ovat tallella yhä.

Omaa hyggeäni olen pääsääntöisesti  viettänyt joko olkkarin sohvassa kivojen kulmassa kissa kainalossani tai sitten keittiössä.


arkihyggenurkka keittiössä

Mutta nyt - vihdoin ja viimein - esikoisen pakattua romppeensa ja lähdettyä kohti omannäköistään elämää, on minulla ihan oikea hyggenurkka.

Siinä ovat hyggetuolit ja latauspiste ja lamppu.
Pöydälle mahtuu pino kirjoja ja kaffe- tai teepannu.

kesäaamuhygge

Ja kuten tiedämme, tänä päivänä muotia ovat erilaiset cross-jutut.
On crosstrainigia ja crosskitcheniä ja crossdressingiä ja mitälie muuta, crossover-laukkuja ainakin vielä.

Tämä minun sisustustyylini cross-lifestyle, koska tässä yhdistyy tanskalainen hygge japanilaiseen wabi-sabiin eli epätäydellisyyteen.
Puuttuvat ainakin valuva viltti, kynttilät ja hyggekori.
Nämä jäänevät wabi-sabi-tilaan ikuisiksi ajoiksi, koska muutettuani kivojen kulmasta hyggenurkkaukseen, kanssani nurkkaukseen asettui kissoista se pölhömpi, joka haluaa lakkaamatta temppastella syliin-pöydälle-syliin.
Siinä pöljäillessään se ilman muuta valuttaisi viltin lattialle hyggekoriin ja leuhkauttaisi vatsakarvansa tuleen kynttilässä.

Mutta suomalaisessa betonilähiössä hygge meets wabi-sabi; jee sille!



**
Ps. elokuun tavoitteena on postaus melkein joka päivä...pysytkö vauhdissa mukana?

4 kommenttia:

  1. Oho... pitäisköhän koittaa pysyä?!? Aikamoisen heitit!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. no mä ajattelin että lukutahdissa, mutta hyvä on - pysytkö?

      Poista
    2. En mä pysy... on writers block (koska ei voi kaikkea intimiteettisuoja- ja kunnallispoliittisista syistä kirjoittaa) ja ahdistus osin siksi.

      Mutta sua mä jaksan kyllä lukea ♥

      Poista
    3. <3!
      blokit ratkee aikanaan, ja toivottavasti ahistus myös.

      Poista