kaffepaussibloggaus - yrityksiä

Yritän herätellä kokkausinspiraatiota
su - kermainen uuniriisilaatikko
ma - jämäpäivä: riisilaatikon jämät paistettuna, kasvissosekeitto, leipää. Sosekeiton salaisuus oli pitkä, runsaassa rasvassa kuullottaminen.
ti - pähkinäkuorrutettu uunikala, perunamuusi, kasviksia ja tsatsiki.


Yritän pitää aisoissa kauppareissuja
Kävimme maanantaina hoitamassa ison kauppareissun - vannoin etten mene kauppaan ainakaan ennen perjantaita
paitsi tiistaina kun huomasin että teinin suosikkijuusto oli loppu

kirjakauppaa ei varmaan lasketa kaupaksi, eihän?
eikä apteekkia ainakaan?

Kauppaan meni 150€, siinä oli kaikenlaista muutakin kuin ruokaa.

Yritän olla säästäväinen
En ostanut kirjakaupasta vasenkätisten omaa kutomiskirjaa (Neulekirja vasenkätisille)
Mietin että testaan ensin ihan ominpäin, miltä vasurikutominen tuntuu.
Olen luvannut nuorisolle kuunteluaikaa äänikirjapalveluihin.
Kun olen vähän seko taloudenhallinnan suhteen, ostan vain semmoisia palveluita, joihin on mahdollista hankkia prepaid/lahjakortti.
Ostin sitten tuttuun palveluun taas lahjakortit parille nuorelle, ja vasta sen jälkeen tulin pohtineeksi, että onkohan jollain palvelulla hankittavissa joku perhesysteemi lahjakortilla?
Voisin itsekin kuunnella, nyt kun olen päässyt alkuun.
Olisi kumminkin säästäväisempää ostaa yhteistä aikaa kuin jokaiselle erikseen.
En jaksaisi perehtyä kaikkiin palveluihin.

Yritän herätellä kirjoitusrutiinia
Sain jo näppikseni ladattua ja olen vähän yrittänyt löytää kirjoitusideaa.
Seuraavaksi pitää löytää se hetki päivästä, jolloin on luontevaa istua kirjoittamaan.
Ainakin voisin taas päivittäisblogata?

Statistiikkaa
luin tai kuuntelin tammikuussa 16 kirjaa (vuosi sitten 13)
kävelin 169 km (vuosi sitten 164) - tässä tammikuussa olen kävellyt enimmäkseen töihin ja kotiin. Siitä tulee reippaan koiralenkin verran päivässä.

6 kommenttia:

  1. Pähkinäkuorrutettu uunikala alkoi kiinnostamaan. Saisiko reseptin? Paitsi, jos siitä tuli pahaa, niin niitä reseptejä minulla on jo ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tää on tämmöinen perstuntumaohje, ei tarkkoja määriä, mittoja tai kokoja :)
      Meitä oli syömässä vaan kolme, niin kalankappale oli aika maltillisen kokoinen, siksi nuo muutkin määrät ovat aika pieniä.

      Mausta kalankappale (mulla lohta tai kirjo-)
      Itse laitoin sitruunamehua, suolaa ja mustapippuria ja annoin hetken marinoitua.

      Rouhi sekalaisia pähkinöitä rouhimessa (mulla oli lähinnä manteleita ja vähän hasselpähkinöitä) puolikarheaksi rouheeksi. (mulla kokonaisia pähkinöitä ehkä reilu desi)
      sulata sopiva määrä voita /margariinia tai käytä juoksevaa rasvavalmistetta.
      Sekoita pähkinärouhe rasvasulaan.
      Levitä kalan päälle.
      Uunissa 175-200 astetta, kunnes kala on kypsä ja pähkinät mukavasti paahtuneita. (noin 20-30 min, kalan koosta riippuen)

      Siinäpä se. Kyytipojaksi sitä tsatsikia. (turkkilaista jogurttia, kurkkua raasteena, valkosipulin kynsi hienonnettuna, vähän suolaa ja mustapippuria)

      Poista
    2. Toi pähkinälohi on niin parasta. MInäkin olen tainnut sen reseptin joskus julkistaa. Se löytyy K-ruoka sovelluksesta. Mutta juuri tuollainen se on, kuin kirjoitit.
      Ihanan paljon kävelet. Mä en. Olen alkanut kaipaamaan sellaista liikettä.

      Poista
  2. Millainen tuo riisivuoka on? Resepti!!!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. no lisää perstuntumaohjeita 😉
      Tää on vähän niinkuin joku pastalaatikko, mutta riisillä. Kerma ja juusto😋 ovat tän ruuan kulmakiviä.
      Mä käytin marinoituja kanasuikaleita proteiinina, vois tähän laittaa oikeastaan mitä vain, mitä noin yleensä tykkäisi syödä riisin kanssa. (kylmäsavukala?)

      Paistele marinoidut kanasuikaleet (ja sipulia)
      Laita uunivuokaan haluamiasi kasviksia (paloiteltuna, kokonaiset porkkanat on kurjia).
      (mulla taisi olla lisää sipulia, porkkanaa ja kait paprikaa, semmoisia kasviksia jotka ei möyhäänny pitkästä paistoajasta)

      Mittaa uunivuokaan raakaa riisiä sen verran kuin on syöjiä (siis samat määrät kuin jos keittäisit riisin)
      Laita ne paistetut kanasuikaleet sinne riisin ja kasvisten sekaan ja sekoittele koko höskä.
      Soijakastiketta jos käytät, sama määrä kuin jos tekisit kanakastiketta. Jos et käytä soijakastiketta, laita joku liemikuutio tai fondi tai vastaava makuelämys. Ja mausta muutenkin, mä taisin laittaa muutaman kierroksen jotain pippurisekoitusta.
      Juustoraastetta jämäpussista tai jämätahkosta raastamalla. Desi-pari. Sekoita sekin sinne kanojen, riisin ja kasvisten joukkoon. Jos on rikkaalla tuulella, voisi laittaa vaikka fetakuutioitakin. (en ollut)
      Nestettä sama määrä kuin jos olisit keittämässä riisiä, tai hiukan enemmän. Mulla oli joku neljän hlön annos, pari-kolme desiä riisiä, ja ehkä noin 7 dl nestettä; tästä nesteestä osa kermana (laitoin 2 dl kerma-/ruokakermapurkin). Päälle vielä juustoraastetta. Uuniin 175-200 vajaa tunti.
      Tää ruoka paisuu kypsyessään, eli riittävän iso vuoka! Ainakin kolmannes kannattaa jättää tyhjää.

      Mulla oli nestettä jonkin verran enemmän kuin jos olisin keittänyt riisin. Tästä laatikosta tuli tosi kermainen, juustoinen ja todella kostea. Se teki siitä erityisen hyvän.

      Bongasin idean hakusanalla uuniriisivuoka (tsjp).
      Ruoka jota tein joskus kauan sitten aika säännöllisesti, mutta sitten yksi lapsista kieltäytyi syömästä riisiä...ja olin unohtanut koko herkun.
      Tässä parasta oli se (mikä monissa uuniruuissa), että sen voi jättää suunnilleen tunniksi pöhisemään ja ulkoilla tai mitä vaan mukavaa. (ennen mentiin lasten kanssa ulos leikkimään)
      Huono puoli tässä on se, että kuiva riisivuoka on kurjaa, eli tää ei kestä ylettömän pitkää paistoaikaa.
      Voi siihen varmaan jonkun folion laittaa päälle ettei ylitummene ja kuivu.

      *
      Mun ei ehkä kannata harkita uraa keittokirjailijana.🤪

      Poista
  3. KAIKKI reseptit joita ei ole kokeillut otetaan lämmöllä vastaan. Kiitos.<3

    Löysin itse tällä viikolla (ei lapsiviikko) maailman halvimman ja SUPER maukkaan kalakeiton ohjeen. https://www.valio.fi/reseptit/juustoinen-kasvis-kalakeitto---resepti/

    Toki varioin, laitoin mukaan perunaa, porkkanaa ja Koskenlaskija VOIMAKAS juustoa. OLI perfect Realin (jonka päälle 100 kg juustoa) kanssa!

    Marika nyt se kirjaprojekti käyntiin! Mä odotan jo sun kirjan julkkareita <3

    VastaaPoista