yöllisiä outouksia

Nykyään kun herään yöllä, mietin ekana mikä päivä nyt on.

Toivon että olisi lauantai. Tai vielä mieluummin perjantai. Yleensä ei.

Sitten mietin että kuka tai ketkä mahtavat olla kotona.

Katson kelloa.

Mietin uudestaan että kuka tai ketkä mahtavat olla kotona.

Pitäisikö jonkun tulla vai onko jo tullut?

Joko joku lähti?

Mihin aikaan jonkun pitää olla töissä?

Nousen.

Lasken suljettuja ja avonaisia ovia, kenkiä eteisessä. 

Toivon että kenkien määrä täsmää siihen, minkä päivän kuvittelen olevan. 


 

En nykyään kuule öisiä tulijoita enkä menijöitä, en tiedä onko aamuvuorolainen lähtenyt enkä sitä, onko yöjalassa kävijä palannut kotiin.
Ja päivästä minulla on hyvin etäinen käsitys.
Enimmäkseen tajuan vain sen, että minulla ei ole vapaapäivää. 

Kaikkien vuosikausien huonostinukuttujen pätkäisten sekavien öiden tilalle on tullut outo pöpperöinen painava yöllinen sikeys.
Jos aamulla keittiöstä löytyisi komppaniallinen iloisia rumpujapärisytteleviä meripoikia, en yhtään ihmettelisi. Olisin vain että aa, niinhän se olikin että meripojat tulivat yöpalalle.

Aavemaisempaa on se, kun yön läpikin tiedän että joku laumasta ei ole kotona, ja silti tunnen hänet.
Jopa sen, joka on jo muutaman vuoden asunut toisaalla.

Lehtori oli alkukuusta muutaman yön reissussa. Keskellä yötä ihmettelin ihan älyttömästi, mihin hän on kadonnut.
Kävin etsimässä.
Vaikka tiesin, että hän on muualla.

Seuraavana yönä ihan varmasti näin hänet vieressäni kun menin vessaan. Ajattelin että potkaisen vähän jos se vielä kuorsaa.
Kun tulin vessasta, oli kadonnut koko mies.
Vaikka tiesin että hän on muualla.

Ihan sama juttu nyt, kun takahuoneen vierailija on muutaman yön muualla.
Kun yöllä menen vessaan, ihan varmasti kuulen suljetun oven hänen hengityksensä. Mokoma yöpuuskuttaja.
Kun tulen vessasta, huomaan että ovi onkin auki ja huone tyhjä. 


 

Outoja öitä tosiaan.


8 kommenttia:

  1. Voi sua ♥ ja voi meitä äitejä ;-)

    VastaaPoista
  2. Sekavuus ja pöpperöisyys on kyllä vahvasti läsnä. Ootko sä ollut tai nykyään unissakävelijä tai kovasti unia näkevä? Mä tunnistan sellaisen valvetilan, jossa tiedän, etten nuku, mutta silti voin nähdä jotakin ihan hassua. Herätyskello yöpöydällä voi olla vaikka sammakko tai muuta yhtä outoa.. Siihen kun lisätään äidinvaistot ja tottumukset ja huoli, niin a vot!
    Toisaalta, en tiedä, onko edellä mainittu vai valvominen pahempi. Sama kai se, aika sekaiseksi ihmisen vetäviä kummatkin.
    Toivon sullekin lempeämpiä öitä <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mulla on aika vilkas unielämä, ja toden totta olen alkanut epäillä, että muutun kohta unissakävelijäksi!
      Luen aina nukkumaanmennessä jotain kirjaa, ja hirmu usein havahdun siihen, että siinä kirjassa tapahtuu todella outoja käänteitä... eli oon just tuollaisessa puolivalveessa. Luulen olevani hereillä ja lukevani, mut kirjan käänteet jotenkin yllättävät.
      Täytyy sanoa, että monen huonounisen vuoden jälkeen tällainen nukkuminen on outoa, merkillistä ja todella kummallista.

      Poista
  3. Mulla tuli mieleen, että ootko nyt vaan "niin lomalla"? Lomalla sitä rentoutuu, eikä ole niin skarppi (eika tarvitsekaan olla). Eläköön outoudet <3! Pian nähdään, jee!

    VastaaPoista
  4. Minä olen nykyisin niin kevyt nukkuja, että herään siihen kun pojat käyvät yöllä vessassa. Nyt kun nuoriso pelaisi ja kuljeskelisi myöhään, olen siirtynyt evakkoelämään mökille. Välillä käydään tekemässä kartoitus, että miten kotona menee. Yllättävän siistiä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. aika ylellistä tuo mökkievakko!
      Mä vähän pelkäsin tätä kesää ja yöllisiä vaeltajia, mutta mulla on uni muuttunut niin sikeäksi, että mitään en kuule. Outoa.

      Poista